رویداد ۹ ژانویه به روایت اکوسیستم

رویداد ۹ ژانویه می‌تواند فرصتی باشد برای بازیگران و قانون‌گذاران تا نشان دهند که فناوری بلاکچین را پذیرفته‌اند و می‌خواهند از آن استفاده کنند. در این رویداد می‌توانیم فضا را باز و فرصت‌هایی را به وجود بیاوریم تا کنار هم بایستیم، نه در مقابل هم.

مهدی مرادیان

عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل جیبی‌مو

همه در یک کشتی نشسته‌ایم. چه کسانی که صرافی دارند و به‌ نوعی در این چند سال لیدر این مارکت بودند و به جهت میزان مبادلاتی که داشتند در واقع بازیگران بسیار مهم‌تری در این بازار بودند و چه بینوست، به‌عنوان مجموعه کوچک‌تری که در طرف کوچکی در حال فعالیت است، همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و در حال شکل‌‌دهی به اکوسیستم هستیم. مهم‌ترین کمک این رویدادها این است که متوجه می‌شویم ما تنها نیستیم و افراد بسیار زیادی در این فضا فعالیت می‌کنند و دغدغه‌های مشابهی با ما دارند و دنیا را یک مقدار شبیه‌تر به ما نسبت به دیگران می‌بینند و این موضوع احساس عضو بودن در یک جمع را به ما می‌دهد. رویداد ۹ ژانویه نیز برای من همین احساس را به وجود آورد و تا چند ماه بعد از آن نیز یک حس مثبت به من منتقل کرد؛ از این جهت که افراد بسیار زیادی در این فضا وجود دارند. فکر می‌کنم این موضوع مهم‌ترین مزیت این رویداد است.

همایون قمری

مدیرعامل بینوست

من در رویداد ۹ ژانویه سال‌های گذشته هم حضور داشتم و از پنل‌ها و صحبت دوستان استفاده کردم، تنوعی در رویداد وجود دارد و موضوعاتی مانند tecno product و سرویس‌های جدید حتماً در این رویداد سهم خواهند داشت. این تنوع یک امتیاز محسوب می‌شود، البته قلب رویداد و ایده مرکزی چاره‌ای جز صحبت درباره رگولاتوری ندارد.

 حمیدرضا طهماسبی

مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا

فکر می‌کنم که خلایی بین ارتباط برقرارکردن کاربران حرفه‌ای صرافی‌های ایرانی و آن کسب‌وکار وجود دارد. من به طرق مختلف در این چند وقت اخیر بارها شاهد این مسئله بوده‌ام. هم صاحبان کسب‌وکارها دسترسی خوبی به کاربران حرفه‌ای ندارند و هم آن کاربر حرفه‌ای نمی‌تواند صدای خود را به آنها برساند؛ در واقع این ارتباط بین آنها به آن شکل باکیفیتی که باید، برقرار نمی‌شود و به نظر می‌رسد که رویداد ۹ ژانویه می‌تواند در این زمینه فضایی فراهم کند که کاربران حرفه‌ای بتوانند ارتباط درستی را با صرافی‌های رمزارز ایرانی برقرار کنند.»

نرگس مرادآبادی

تریدر حوزه رمزارزها

در رویداد ۹ ژانویه، نکات کلیدی زیادی قابل بررسی است و یک موضوع مهم آن، بحث مقررات و رگولاتوری است که دغدغه اصلی صرافی‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای نوظهور است. این مسئله سردرگمی زیادی برای بسیاری از ما ایجاد کرده و مانعی برای پیشرفت کسب‌وکارهای جدید به شمار می‌رود. بسیاری از ما به سمت کسب‌وکار نوظهوری به جز صرافی رفته‌ایم، اما به خاطر بحث رگولاتوری نتوانستیم کاری پیش ببریم. حل سریع این مشکل می‌تواند به تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و رشد کسب‌وکارها کمک کند. دومین موضوع، اهمیت هوش مصنوعی و گفتگو درباره نقش آن در تکنولوژی‌های نوین است. این رویداد در آگاهی بخشی در این مسائل نقشی مهم ایفا می‌کند.

علیرضا مفتخر

هم‌بنیان‌گذار پادکست ۳ ژانویه

به خاطر دارم که سال گذشته درباره مسئله وام صحبت شد و امسال افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در واقع مزیت این رویداد این است که شما فرصت آشنایی با افراد و کسب‌وکارها را دارید و می‌توانید فیچرهای مشترکی را با یکدیگر ارائه دهید. از این رویدادها ایده و محصولاتی برای سال آینده بیرون خواهد آمد. نکته دیگر این است که این کنار هم بودن می‌تواند قدرت تمام کسانی را که در این حوزه هستند بیشتر کند تا بتوانند با نهاد قانونگذار به صورت هم‌صدا صحبت کنند و باعث شوند قوانین بهتری تصویب شود.»

فرهاد فلاح

مدیرعامل آبان‌ تتر

رویداد ۹ ژانویه بسیار ارزشمند است. ارتباطات و شبکه‌سازی به یک متولی احتیاج دارد و جا دارد از دوستانی که آن را عهده‌دار شدند تشکر کنیم. این کشور واقعاً به چنین رویدادهایی نیاز دارد که یکسری همکاری‌ها و ظرفیت‌های جدید شکل بگیرد و در واقع تجمیع‌های جدیدی را شکل دهد. اگر یک روزی ما بتوانیم به آن نقطه برسیم، فکر می‌کنم بتواند تحول خاصی ایجاد کند.
اما یک موضوع کوچک را هم باید اضافه کرد و آن اینکه می‌شود سازوکاری را دید که این رویدادها و گردهمایی‌ها منجر به شکل‌گیری‌ همکاری‌های مشترک شود. شاید محل طلاقی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و همچنین موجب شکل‌گیری ظرفیت‌ها و زمینه همکاری‌های جدید باشد که در آن صورت می‌شود گفت که این رویداد پای خود را فراتر از رویدادهای برگزارشده گذاشته است.

محمدرضا شرفی

نماینده هیئت موسس انجمن بلاکچین و رمزارز اتاق بازرگانی ایران

با توجه به ماهیت رویداد ۹ ژانویه که کار جالبی است و تقریباً مورد اقبال کل سیستم قرار گرفته است و همچنین به صورت اختصاصی در مورد حوزه بلاکچین و دارایی رمزنگاری‌شده برگزار می‌شود، من فکر می‌کنم که موضوع کاربردپذیری، ابعاد اقتصادی در کنار موضوع رگولاتوری و از طرفی هم موضوع سیاست‌های مواجهه، موضوعات داغی است که باید به آنها توجه کنیم.
اما یک موضوع کوچک را هم باید اضافه کرد و آن اینکه می‌شود سازوکاری را دید که این رویدادها و گردهمایی‌ها منجر به شکل‌گیری‌ همکاری‌های مشترک شود. شاید محل طلاقی قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و همچنین موجب شکل‌گیری ظرفیت‌ها و زمینه همکاری‌های جدید باشد که در آن صورت می‌شود گفت که این رویداد پای خود را فراتر از رویدادهای برگزارشده گذاشته است.

عباس آشتیانی

کارشناس حوزه بلاکچین