پای صحبت ۷ کسب‌وکاری که در رویداد ۹ ژانویه غرفه داشتند

دسته‌ها: , , |

تاریخ انتشار و ویرایش:

۷ شرکت در بخش نمایشگاهی رویداد ۹ ژانویه، حضور داشتند. شرکت‌هایی که از طریق غرفه‌های خود تلاش کردند ارتباط نزدیک‌تری با ذی‌نفعان مختلف از جمله کاربران حرفه‌ای و فعالان اکوسیستم برقرار کنند. حضور مدیران ارشد این شرکت‌ها طی دو روز برگزاری نمایشگاه یکی از نکات قابل‌توجه رویداد ۹ ژانویه بود.

فرصتی که باعث شد تا در جریان دو روز رویداد، مورخ ۱۹ و ۲ دی‌ماه با مدیران این شرکت‌ها در غرفه‌هایشان گفت‌وگو کنیم و از آنها درباره برنامه‌های خود در سال جاری و آتی بپرسیم و همچنین نگاهی بر چالش‌های آنها داشته باشیم.


رضایت کاربر و رشد پایدار


مسعود باقری؛ معاون فنی و محصول والکس یکی از افرادی که در غرفه والکس با او گفت‌وگو کردیم؛ بنابر صحبت‌های او، تمرکز و اولویت والکس تجربه کاربری است. والکس می‌خواهد با کاربرانش به یک بازی برد برد برسد. با این رویکرد مهم‌ترین چالش ما این است که محصولاتی تولید کنیم که کاربران به واسطه آن موفق به کسب سود شوند. چراکه اعتقاد داریم رشد و پایدار والکس در گرو همین امر است: «مبتنی بر همین اصل، ربات معامله تعهدی را در والکس لانچ کردیم تا هم راستا با صرافی‌های خارجی کاربرانمان از بازارهای نزولی هم سود به دست آورند و از امکاناتی مانند اهرم بهره‌مند شوند. توکن‌سازی هم برنامه توسعه‌ای دیگر ماست؛ می‌خواهیم به صورت موازی به بازارهای مسکن و طلا وارد شویم تا کاربرانمان کاملاً از زیرساخت‌ها بلاکچین بهره‌مند شوند.»


هم افزایی دو بازار رمزارز و سرمایه


علی تیموری مدیرعامل گروه مالی کاریزما، با اشاره به لزوم هم‌افزایی میان دو صنعت دارایی دیجیتال و بازار سرمایه توضیح می‌دهد: «دارایی دیجیتال به‌عنوان یک ابزار انتقال وجه و حفظ ارزش سرمایه در دنیا و در ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در ایران اما محدودیت‌هایی مانند مبادلات ارزی و .. ازإ سمت رگولاتور وجود دارد.  هرچند که حوزه برای مردم جذاب است و به آن اقبال دارند. می‌توان این محدودیت‌ها را فرصت دانست و ابزارها را در همین راستا توسعه داد.»

او ادامه داد: «همه کلاس‌های دارایی به شکلی در بازار سرمایه وجود دارند  و تمام این ابزارها می‌توانند با روش توکن‌سازی به  بازارهای دارایی‌های دیجیتال هم راه پیدا کنند. رگولاتور بازار سرمایه اهتمام خاصی به این حوزه دارد و ما تاکنون نمونه‌هایی را از طریق سندباکس راه‌اندازی کرده‌ایم. هم‌افزایی این دو بازار می‌تواند به توسعه سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای نسل زد  نتیجه‌بخش باشد.»

تیموری این همکاری را کاملاً دوسویه می‌داند؛ هم بازار سرمایه می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند و هم بازارهای دیجیتالی می‌توانند با توسعه ابزارهایشان در دنیای واقعی به اقتصاد کمک کنند.

در ادامه حسین فرمانی مدیر بازاریابی گروه مالی کاریزما تصریح کرد که رگولاتور در حال انجام‌وظیفه خود  یعنی فراهم کردن بستری امن برای معاملات مردم است. در واقع این نقش‌ نهادهای مالی است که  درنظرداشتن ملاحظات رگولاتور، دست به ازبین‌بردن جذابیت‌ها نبرند.


ارائه خدمات مالی فارغ از فعالیت اکسچنج


امید امین زاده رئیس هیئت‌مدیره آبان تتر و  میثم کارگر آزاد مدیرمحصول این شرکت در غرفه خود از استراتژی‌های آبان تتر برای یک میلیونی شدن گفتند. آنطور که امین زاده می‌گوید، یک میلیونی شدن آبان تتر، اتفاقی به یکباره نبوده است. شرکت یکسال است که استراتژی‌های خود را برای تحقق این هدف تدوین کرده است: «فضای بلاکچین و رمزارز به شدت پویاست و از نگاه من آنچه در  این مسیر مهم است توسعه خدمات آبان تتر به عنوان یک نهاد مالی است. در آینده نیز قصد داریم خدماتمان را عمق دهیم تا بتوانیم پاسخگوی طیف وسیع‌تری از مشتریان باشیم.»

در ادامه کارگر آزاد توضیح داد: «پس از اینکه صرافی آبان تتر به ثبات رسید، تصمیم به گسترش خدماتمان گرفتیم و ویژن جدیدی را طراحی کردیم. همزمان با تمرکز بر بهبود کور پروداکت  و ارائه مزیت‌های رقابتی مانند برداشت آنی، خرید و فروش آنی، بر آن شدیم در کنار بخش صرافی و تبادل با سایر حوزه‌های مالی مانند  لندتک، اینشورتک و پیمنت همکاری کنیم که وام یکی از خروجی‌های آن است.»

به گفته او، دیدگاه آبان تتر  ارائه خدمات مالی مبتنی بر تکنولوژی فارغ از فعالیت اکسچنج است. او همچنین از عرضه نسخه جدید اپلیکشن آبان تتر در اینده‌ای نزدیک خبر داد.


ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حقوقی


صالح خواجه دلویی مدیرعامل هیتوبیت  نیز  در غرفه این شرکت از راهکار سازمانی صرافی هیتوبیت که به تازگی رونمایی شده است گفت: «در نتیجه بررسی‌ها و تحقیق از بازار و به واسطه تجربه ۱۲ ساله هلدینگ به مشتریان سازمانی از نیازها ، زنجیره تأمین و ارزش‌ها سازمانی کسب‌وکارها آگاه هستیم؛ بر همین اساس و با نگاهی بر  خدمات صرافی‌های مطرح دنیا به سازمان‌ها، راهکار سازمانی هیتوبیت را طراحی کرده‌ایم.»

او تصریح کرد که  هیتوبیت در حین حال بر مشتریان حقیقی خود نیز متمرکز است و همزمان با ارائهّ خدمات به‌روز به آنها نیازهای اشخاص حقوقی را هم در نظر گرفته است.

همچنین شهرام علیزاده  مدیر منابع انسانی هیتوبیت توضیح داد که فضای منابع انسانی به‌طورکلی در سراسر ایران تحت‌تأثیر موج مهاجرت است: «بر اساس آخرین آماری که از وضعیت منابع انسانی دارم ۶۷ درصد از دانشجویان به مهاجرت علاقه‌مندند. می‌توانیم بگوییم زمان استخدام هر عنوان شغلی در بازارهای سنتی  هم، بالاتر رفته است. اما موضوع جذب تمام ماجرا نیست: «سرعت تحولات در صنعت بلاکچین بسیار بالاست و ممکن است از نظر فنی و محصولی نیرویی که جذب می‌کنیم به حوزه جدید مسلط نباشد و حتی از تحولات هم عقب‌تر باشد.»


رونمایی از پلتفرم‌ معاملاتی جدید


 طبق صحبت‌های رضا طباطبایی  مدیر آی تی فرهاد اکسچنج در غرفه این شرکت در رویداد ۹ ژانویه، این صرافی حدود ۱۹ سال است که در این مارکت فعالیت می‌کند و در سه سال اخیر عمده تمرکز خود  را کاملا به توسعه اختصاص داده است: اخیرا هم از  UI ، پلتفرم معاملاتی و URL جدیدی رونمایی کرده است.

 ملیکا اثنی عشری کارشناس منابع انسانی فرهاد اکسچنج نیز می‌گوید: «مهاجرت نیروهای انسانی یکی از دلایل بروز چالش منابع انسانی در شرکت‌هاست. همین امر باعث شده مجبور باشیم با نیروهای خود به صورت دورکاری یا فریلسنری همکاری کنیم. در زمینه نگهداشت نیرو با در نظ داشتن نیازهای کارکنان مشکل خاصی نداشتیم.»


شراکت نیروهای انسانی در منافع شرکت


بنابر صحبت‌های سهراب ثامنی مدیرعامل زربان،  زربان یک فناوری زیرساختی است، چون بر بستر مجموعه قراردادهای زربان اکوسیستمی از محصولات متنوع رشد خواهد کرد و تعداد پرشماری بیزینس و استارتاپ روی این اکوسیستم هم برای خود و هم برای کاربران خلق ارزش می‌کنند. بسیاری از سرویس‌های وام‌دهی و سپرده‌گذاری می‌توانند برای اعتبارسنجی وثایق رمزارزی، از زیرساخت زربان استفاده کنند. این رویداد فرصتی است برای معرفی سرویس‌های زربان تا درنهایت دارندگان سرمایه ریالی و دلاری با سپرده‌گذاری در این پلتفرم از آن کسب سود کنند، یا با توسعه محصولات دیگر بر بستر زربان برای کاربران ارزش‌آفرینی داشته باشند.

به گفته او، پلتفرم مدیریت وثیقه و بدهی غیرمتمرکز زربان، پلتفرمی زیرساختی مبتنی بر قرارداد هوشمند روی بستر بلاکچین آربیتروم است که فرایندهای مدیریت وثیقه، وام، سپرده و اختیار موقعیت بدهی ریالی را در ساختاری غیرمتمرکز انجام می‌دهد.

طبق صحبت‌های مرجان دست انبویه، مدیر منابع انسانی زربان، مهاجرت یکی از اصلی‌ترین مسائل این روزهای منابع انسانی است. حوزه فعالیت زربان ، حوزه‌ای نوظهور و نوآورانه است و این باعث امر نیاز  زربان به نیروی خبره را افزایش داده است. در شرایطی که نیروی خبره ۶ الی یک سال در شرکت می‌ماند. برای نگهداشت نیروهای انسانی خود سعی کردیم نیروهای خود را در منافع خود شریک کنیم. و این باعث شده افراد در صورت مهاجرت هم به همکاری با زربان ادامه دهند. تربیت نیروهای انسانی را هم در نظر داریم و حتی تعدادی از نیروهای انسانی سینیور ما در ابتدای عمل کارآموز بوده‌اند.


چالش منابع انسانی و وخامت آن در شهرستان‌ها


طبق صحبت‌های حسین زاده از صرافی اکس اونیکس، سال جاری برای این شرکت سال بسیار مهمی بود چراکه به طور کلی زیرساخت‌های من را ارتقا و تغییر داده شده است: «بلاکچین خود را نتیو و به صورت ند درآوردیم. بر قابلیت پرداخت‌های شناسه دار برای افزایش سقف تراکنش‌های کاربران کار کردیم. همچنین اپلیکیشن معاملاتی باز طراحی شده است.»

 حسین زاده با اشاره به برنامه‌های آتی شرکت توضیح داد؛ بلاکچین صنعتی پویا و سریع التحول است. اکس اونیکس سعی می‌کند خود را با این تغییرات همسو و بر لبه تکنولوژی حرکت کند. سال ۱۴۰۲ بر زیرساخت‌های تمرکز ویژه‌ای داشتیم و برای همین در نظر داریم در سال آینده بازارسازی و استیکینگ، دیفای را هم به پرتفوی قابلیت‌هایمان اضافه کنیم.

 شکوری نیز با اشاره به چالش‌های این صرافی توضیح داد که عمده مشکلات ما در  سال جاری به قانون‌گذار ارتباط داشت؛ قوانین بانک مرکزی کار را برای فعالیت صرافی دشوارتر کرده است و از سمتی دیگر نبود نیروی انسانی هم وجود دارد. به ویژه در شهرستان. امیدوارم بتوانیم این چالش را در بخش کاریابی رویداد رفع کنیم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *