۲۰ دیماه؛ دومین روز رویداد ۹ ژانویه، استودیو راهکار میزبان ۱۵ صاحبنظر حوزه رمزارز و بلاکچین بود. در جریان این گفتوگوها موضوعات گوناگونی از جمله آموزش، ریال دیجیتال، رقابت بانک و فینتکها، بلاکچین و ظرفیتهای آن بررسی شد. در این گزارش خلاصهای از این گفتوگوها را میخوانیم.
امیر جعفرزاده؛ دبیر هیئت تحریریه فرهاد اکسچنج با اشاره به اهمیت آگاهیسازی در حوزه رمزارز و بلاکچین توضیح داد: «موضوع آموزش و آگاهیرسانی باید بهعنوان یکی از اولویتهای سازمانی شرکتها تعریف شود. این امر هم به نفع کاربر است و هم برای شرکت سودمند است. به جریان افتادن هر مدلی از آموزش آگاهی کاربر، رگولاتور و سایر بازیگران را در پی خواهد داشت. آگاهسازی جمعی باعث رشد تمام اکوسیستم خواهد شد.»
او ادامه داد: «فرهاد اکسچنج دو سال قبل این نیاز را احساس و کتابی تحت عنوان استاندارد فیات را منتشر کرد؛ با مطالعه همین یک کتاب میتوان اطلاعات جامعی از تاریخچه پول و چرایی نیاز به ارز دیجیتال به دست آورد.» او همچنین علت اقبال به لونا پیش از ریزش آن را تریبوندار شدن افراد ناآگاه میداند: «افرادی که اطلاعات کافی از ارز دیجیتال و بازار ندارند وپروموت شدن یک ارز به سمت حرکت میکنند.»
رضا طباطبایی؛ مدیر آیتی فرهاد اکسچنج نیز با اشاره به مسیری که فرهاد اکسچنج در این سالها طی کرده است، توضیح داد: «این صرافی با ۱۹ سال سابقه، سه نسل را پشت سر گذاشته است. با گذر زمان سه سال قبل url و پلتفرم معاملاتی جدید را طراحی کردیم و فارغ از مسائل سئو خواستیم که اسمی که با آن شناخته میشویم کوتاهتر و کاربرپسندتر باشد.»
طبق صحبتهای حمیدرضا طهماسبی؛ مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیمگری پنتا، این شرکت یک رگتک کریپتویی است که بهصورت فصلی گزارشهایی از اکوسیستم رمزارز و دارایی دیجیتال را منتشر میکند: «این جنس گزارشها در سراسر جهان حساسیتهایی به دنبال دارد اما در کشور ما این موضوع دوچندان است. گزارشهای پنتا در دو دسته عمومی و غیرعمومی منتشر میشود. هیچیک از کیف پولهای مورد تمرکز ما از اطلاعات رگتگهای خارجی بیرون نیست و اطلاعات جدیدی به اطلاعات موجود اضافه نمیکند. سو تفاهمهایی که در اکوسیستم ایجاد شد مبنی بر این گمان بود که اطلاعات منتشر شده در گزارش جدید هستند.»
او ادامه داد: «خاصیت این جنس گزارشها برای اکوسیستم این است که برای افراد مدلهای جدید فیلترکردن آدرسها و نحوه مانیتورشدن را شفاف میکند.»
او صراحتاً عنوان کرد که گمان میکردیم آدرسها و کیفپولها از پروتکلهای امنیتی قویتری پیروی کند. در فرایندها به آدرسی برخورد کردیم که تولید آن هزینهای نداشت اما ۵ سال متدوام فعال بود.
بنابر گفتههای راضیه صباغیان معاون توسعه ابزارها و نهادهای گروه مالی کاریزما، کاریزما در کنار تمرکز بر بازار سرمایه و توسعه ابزارهای آن همیشه نگاهی به آینده و روندهای جهانی داشته است تا نیازهای نسل زد را برطرف کند. کاریزما سعی کرده با پیشینه و ظرفیتهای نیروی انسانی خود، به سمت بازار داراییهای دیجیتال حرکت کند تا کمکی باشد برای اقتصاد دیجیتال و فضای استارتاپی کشور.
او ادامه داد: «نسل جدید حوصله بازارهای سنتی و کلاسیک را ندارد و محدودیتهای آن برای نسل جدید آزاردهنده است، پلتفرمهای جدید چابکترند و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهند. معتقدم این تغییرات سرمایههای جدیدی را وارد بازار سنتی خواهد کرد و طیف معاملهگران را تغییر خواهد داد.»
احمدرضا قودجانی، مشاور و کارشناس ارشد حوزه رمزارزها نیز توضیح داد که طبق مهلت شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی موظف است تا پایان سال ۱۴۰۲، ریال دیجیتال را عملیاتی کند اما میدانیم که هر پروژه انحراف زمانی دارد. مثلاً یوان دیجیتال برای رسیدن به مرحله پایلوت به ده سال زمان نیاز داشت و طبیعی است که بانک مرکزی تا پایان سال ۱۴۰۲ به نقطه اجرا نرسد. تا آنجایی که اطلاع دارم تاکنون ۱۲ بانک از بانکهای کشور فضای بکاند ریال دیجیتال را پیادهسازی کردهاند و میتوانیم بگوییم در آستانه حضور ریال دیجیتال در کنار اکوسیستم مالی کشور هستیم.
به گفته او، ریال دیجیتال چندین هدف را دنبال میکند و یکی از اصلیترین آثار آن برداشتن بار از دوش شبکه شتاب و شاپرک است. از همین حیث و با پدیدآوردن پلتفرمهای جدید هزینههای عملیاتی پولی را کاهش خواهد داد و شفافیت را در پی خواهد داشت: «بلاکچین ذاتاً برای شفافیت آمده است و به آشکار شدن مسیر حرکت پول کشور نیز کمک خواهد کرد.»
در ادامه بنیانگذاران پادکست سوم ژانویه از مسیری که تاکنون آمدهاند، گفتند؛ پرهام لیلیان؛ همبنیانگذار پادکست سوم ژانویه میگوید سعی کردیم پادکست را به نحوی تهیه کنیم که برای تمام افراد در گروههای سنی گوناگون و افرادی که از فضا آگاهی ندارند قابلفهم باشد. بر اساس بازخوردها، فکر میکنیم تا حدی در این مسیر موفق بودهایم. او میگوید رویکردشان این بود که مفاهیم پیچیده را به سادهترین شکل ممکن بیان کنند.
علیرضا مفتخر همبنیانگذار پادکست ۳ ژانویه نیز در همین راستا گفت: «جای خالی پادکستی که با زبان ساده و قابلفهم مفاهیم را به عموم عرضه کند به شدت احساس میشد.»
حجت عباسی، عضو هیئتمدیره بنیاد بلاکچین سور و یکی دیگر از بنیانگذاران پادکست سوم ژانویه درباره اینکه چرا این دست محتواها کم است، تصریح کرد که تولید چنین محتواییهایی هزینه بر است و دشواریهایی دارد. سادهکردن مفاهیم فنی مانند رولاپ آن هم به نحوی همه اقشار جامعه از یک حسابدار گرفته تادانش آموز دبیرستانی آن را بفهمند، زمانبر است. فردی با این تواناییها و این دانش فنی، شاید زمان کافی برای سادهسازی مفاهیم را ندارند و مشغول بازار کارند.
دلارام عسگری، کارشناس اقتصاد هنر در استودیو از تلفیق هنر و بلاکچین گفت: «بلاکچین غیرمتمرکز است؛ اما دنیای هنر همیشه متمرکز بوده است و قدرتمندان مافیای هنر همیشه مرزها را تعیین میکردند. در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبرو بودیم و اطلاعات همیشه در دست عدهای کمی بوده و با بلاکچین عدم توزان اطلاعات در اقتصاد هنر از بین رفته است. یکی دیگر از آثار بلاکچین بر اقتصاد هنر، ازبینبردن واسطهها و پدیدآمدن مخاطبان جدید است.»
به گفته او، اقتصاد هنر به کمک بلاکچین دموکراتیزه شده است.
عسگری همچنین از تأثیرات توکن NFT بر اقتصاد هنر گفت: «کارشناسان اقتصاد هنر تا پیش از به راه افتادن موج تلفیق تکنولوژی و هنر از نبود شفافیت راضی بودند اما حالا همه چیز شفاف است و برای ثبت آنها لازم است که اقتصاد هنر هم به سمت دیجیتالیشدن حرکت کند.»
به گفته سپهر محمدی مدیر محصول آبانتتر، حوزه دیفای اولین برخورد بانکداری سنتی با بازار کریپتو بود. بانکها خدماتی مانند وام را ارائه میدهند و بهصورت قانونی بر آن مونوپولی دارند، هم راستا که فضای کریپتوکارنسی رشد خود را آغاز کرد، پلتفرمهای حوزه بهمرور این خدمات را از انحصار بانک در آوردند؛ مثال آن هم استیکینگ است؛ ستیکینگ نوعی از سپردهگذاری است که برای دریافت سود به پشتوانه سپرده نیاز ندارد. اما اصلیترین اتفاقی نگاه بانکها به ویژه بانکهای تجاری را به فضای کریپتو تغییر داد بحث ورود CBDCها بود.
او ادامه داد: «با ارائهشدن پروپوزال ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، بانکها متوجه شدند که قرار است نقش آنها کاملاً تغییر کند و رقابت با پلتفرمهای فینتکی آغاز شده است. این شد که بانکها تصمیم گرفتند خیلی سریع وارد فضا شوند و بر پروژههای مبتنی بر کرپیتو سرمایهگذاری کنند.»
نرگس مرادآبادی تریدر حوزه رمزارز نیز تصریح کرد که تریدرها و اعضای شناخته شده کامیونیتی رمزارز و بلاکچین نباید با هیجانات مخاطبانشان بازی کنند و باید در نظر داشته باشند که رفتارشان به نحوی نباشد که هیجان کاربر به ابزاری برای جلب نظر تبدیل شود: «به شخصه خودم سعی میکنم نظراتم به سمتی نرود که مشابه سیگنال باشد. آنچه برایم اهمیت دارد خود ایدههاست؛ در نتیجه این رویکرد هم بسیاری از افراد مرا نقد میکنند.»
او در پاسخ به این سوال که خود را موظف به آموزش میداند یا نه گفت، احساس میکنم اشخاص مناسبتری از من برای آموزش وجود دارند هرچند هرازگاهی کارگاههای آموزشی برگزار کردیم.
مراد آبادی در خصوص وضعیت سیگنال فروشی تصریح کرد که سیگنال دارای دو جهت عرضه و تقاضاست و همه افراد به سمت عرضه آن توجه میکنند؛ اما بررسیها از اقبال به این سیگنال فروش نشان دهنده تقاضای و نیاز بالای در این حوزه است؛ نیاز افراد از کسب درآمد از این بازار است.
از نگاه محمد طهرانی، کارشناس بلاکچین و اقتصاد، توکن ترند امسال توکنایز است: «همانطور که از زبان سخنرانان این رویداد شنیدیم موضوع توکنایز داراییهای فیزیکی در اکوسیستم به موضوع مهمی تبدیل شده است. اخیراً هم توکن املاک بانک پارسیان وارد بازار شد و مزدکس توانست برای انتشار توکنهای مبتنی بر سهام مجوز گرفت. این اتفاقات را به فال میگیرم. چون انتهای تمام اقدامات ما باید حرکت به سمت کاربرد پذیری واقعی باشد. در نهایت روزی که کارمان گیر است نمیتوانیم برویم و بر بیتکوین زندگی کنیم ما به کالای واقعی و خانه نیاز داریم؛ در این شرایط به اقتصاد واقعی گره میخوریم و از سمتی رگولاتور یا با ذوق یا بیمیلی حامی اقبال مردم خواهند شد.»
علیرضا باقری، مدیر اجرایی مجموعه اکساونیکس در استودیو توضیح داد که هزینه تهران از شهرستان بیشتر است و ما با استقرار در ارومیه سعی کردیم هزینههای خود را کاهش دهیم و از نیروهای متخصص مستقر در آنجا استفاده کنیم.
او در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زیرساختهای اینترنت در شهرستان توضیح داد: « چالش اینترنت را داشتیم و سعی میکردیم از اپراتوریهایی استفاده کنیم که پشتیبانی خوبی دارند. البته دراینبین قسمتی از بخشها را برونسپاری کردیم.»
او میگوید: «اکس اونیکس سعی کرد در مراحل رشد خود منطقه را هم مدنظر قرار دهد و در همان جا اقدام به جذب کاربران کند. ما در ابتدای مسیر استارتاپی کوچک بودیم که با بازخوردها رشد کردیم و سایر شهرستانها را مورد هدف قرار دادیم.»
مدیریت دارایی چیست؟ ایثار قمری مدیرعامل بینوست در همین راستا توضیح میدهد که اصولاً هر منبعی که بتوان از آن عایدی داشت، به موضوع مدیریت دارایی مربوط است. مدیریت دارایی وظیفه دارد در وهله اول ارزش دارایی را حفظ کند و اگر قابلیت داشت ارزش افزوده و سود در پی داشته باشد. این موضوع در همه بازارهای مالی وجود دارد اما در بازار رمزارزها اهمیت آن دوچندان است: «ویژگیهای بازار رمزارزها استفاده از سرویس مدیریت داراییها ضروری میکند؛ بازار جوان است و مارکت کپ کمعمقتری نسبت به سایر بازارها دارد و به همین دلیل شاهد نوسانات بیشتری در آن هستیم. دلیل دیگر مدیریت دارایی پیچیدگی حوزه است؛ در بازار سهام، فرد ایدهای کلی از پشتوانه سهام دارد اما در بازار رمزارزها تحولات این ماجرا تغییر میدهد.»
کاوه مشتاق که بهتازگی مدیرعامل انجمن بلاکچین شده است توضیح داد که در فراخوان مربوط به انتخابات ثبتنام کرده است و طی آن فرایند عهدهدار این سمت شده است: «علت محبوبیت انجمن در این سالها به فعالیتهای علمی آن مربوط بود و فلسفه شکلگیری آن رساندن مطالبات، انجام پژوهشهای علمی و… بهصورت جمعی بود. از نگاه من این روزها از بار علمی آن کم شده و عمده فعالیتها صرف امورات صنفی میشود. البته این به معنای عدم لزوم رسیدگی به کسبوکارها نیست اما انجمن بلاکچین نماینده کسبوکارها نیست و در مجوز ما واژه علمی بهوضوح دیده میشود.»
او تصریح کرد که ما کاربران را هم تحت پوشش خود میدانیم و اگر کاربری از یک صرافی شکایت داشته باشد، انجمن از او حمایت میکند و این یعنی انجمن بلاکچین با یک انجمن صنفی و صرف نماینده کسبوکارها بودن متفاوت است.
دیدگاهتان را بنویسید