دلارم عسگری در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار بیان کرد / اثر بلاکچین بر اقتصاد هنر ازبین‌بردن واسطه‌ها و پدیدآمدن مخاطبان جدید است+ویدئو

دلارام عسگری، کارشناس اقتصاد هنر در استودیو راه‌کار به بهانه رویداد ۹ ژانویه از تلفیق هنر و بلاکچین گفت: «بلاکچین غیرمتمرکز است؛ اما دنیای هنر همیشه متمرکز بوده است و قدرتمندان مافیای هنر همیشه مرزها را تعیین می‌کردند. در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبرو بودیم و اطلاعات همیشه در دست عده‌ای کمی بوده و با بلاکچین عدم توزان اطلاعات در اقتصاد هنر از بین رفته است. یکی دیگر از آثار بلاکچین بر اقتصاد هنر، ازبین‌بردن واسطه‌ها و پدیدآمدن مخاطبان جدید است.»

عسگری در ابتدا در پاسخ به این سوال که NFT چه کمکی به اقتصاد هنر میکند؟ سخنان خود را آغاز و بیان کرد: « با ورود هنر به عرصه رمزارزها و به‌وجودآمدن هنر کریپتویی، اثر هنری وارد بلاکچین و ثبت می‌شود و در نتیجه آن NFT شکل می‌گیرد. از طرفی بلاکچین در بحث غیرمتمرکز بودن به اقتصاد هنر بسیار کمک کرده است و برخلاف بلاکچین، دنیای هنر همواره متمرکز بوده و قدرت در دست صاحبان قدرت بوده و عده کمی هستند که مرزهای هنر را تعریف می‌کردند و اکنون شرایط به این شکل نیست. »

او در ادامه پاسخ به پرسش افزود: « موضوع بعد، بحث شفافیت است. ما در اقتصاد هنر همیشه با عدم شفافیت روبرو بودیم و اطلاعات در دست یک عده کوچکی بوده و اکثر افراد آن اطلاعات را نداشتند و به آن «عدم تقارن اطلاعات در اقتصاد هنر» می‌گوییم و الان این موضوع هم به کمک بلاکچین از بین رفته و همه می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. از رفع موانعی که به کمک بلاکچین تسهیل شده، بحث محدودیت‌هایی که ما در دنیای هنر داشتیم و اکنون تا حد زیادی از بین رفته؛ محدودیت ورود به این حوزه، محدودیت جغرافیایی، نقش واسطه‌ها است. »


اقتصاد هنر به کمک بلاکچین مردمی‌تر شده


این کارشناس اقتصاد هنر از طرفی اضافه‌شدن مخاطبان جدید به این فضا با کمک بلاکچین را مفید ارزیابی کرد و گفت:« در گذشته فعالین این حوزه صرفا افراد خاصی شامل هنرمندان و کلکسیون‌دارها بودند. اما اکنون گروه‌های جدید مثل علاقه‌مندان به تکنولوژی که به NFTها علاقه‌مند شدند، بیشتر می‌توانند به آن وارد شوند، چه به‌عنوان هنرمند و چه به‌عنوان خریدار اثر هنری. از طرفی شاهد هستیم کسانی که با کمک هوش مصنوعی آثاری را خلق می‌کنند و هیچ متر و معیار سنجش هم عملاً وجود ندارد و به‌طورکلی دنیای هنر و اقتصاد هنر به کمک بلاکچین مردمی‌تر شده است. »

عسگری در پایان توضیحاتی درباره چالش‌ها و جریان محوری پیش‌روی فضای هنر دیجیتال داد: « این فضا مثل خیلی از پدیده‌های دیگر،‌ نکات مثبت و منفی دارد که یک‌سری چالش ایجاد کرده. چالش مهمی که در گذشته اعلام می‌کردیم؛ شفافیت اطلاعات نداریم ولی الآن اطلاعات خیلی زیادی داریم که اقتصاد هنر هم باید دیجیتالی و قابل استفاده شود. چالش‌ دیگر در مقیاس جهانی، قیمت‌های نجومی آثار هنری که در انواع پلتفرم‌ها می‌بینیم، است و کارشناسان هنری می‌گویند بسیاری از این آثار ارزش هنری به آن شکل ندارند و بعضا خریدار این آثار در فروش دچار مشکل می‌شوند. از طرفی هم این بازار به سمت ارزش محور شدن در حال حرکت است. و کم‌کم آثاری که ارزش هنری بیشتری دارند،‌ ارزش اقتصادی بالاتری هم پیدا می‌کنند و شرایط یک مقداری منطقی‌تر در فضای هنر دیجیتال می‌شود. »


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *