علی بدیعی، معاون توسعه کسب‌وکار جیبیت در رویداد ۹ ژانویه: اقتصاد دیجیتال در مسیر رشد است اما چالش تعامل با رگولاتور همچنان پابرجاست

تاریخ انتشار:

|

دسته‌:

اقتصاد دیجیتال با سرعت در حال گسترش است و بسیاری از کسب‌وکارها آینده خود را در این مسیر قرار داده‌اند. اما چالش اصلی، نحوه تعامل با رگولاتور است؛ چالشی که به‌جای حمایت از نوآوری، گاهی منجر به محدودیت‌های ناگهانی و حذف صورت‌مسئله می‌شود. علی بدیعی، معاون توسعه کسب‌وکار جیبیت، در حاشیه رویداد ۹ ژانویه از مشکلات تعامل با رگولاتور و ضرورت ایجاد یک گفتمان منطقی برای آینده اقتصاد دیجیتال ایران سخن گفت.

 از نظر شما کار کردن با کسب‌وکارهای دارایی دیجیتال چه تفاوتی با کسب‌وکارهای دیگر دارد؟

 اقتصاد دیجیتال درحال‌رشد است و سرعت رشد زیادی دارد. این حوزه زنده و پویا است و تغییرات زیادی در آن رخ می‌دهد. اقتصاد دیجیتال سهم زیادی از اقتصاد کل کشور ندارد؛ اما آینده کشور است.

 مهم‌ترین چالش جیبیت در سال گذشته چه بود؟

 مهم‌ترین چالشی که در حال حاضر همه ما با آن درگیر هستیم نوع تعامل رگولاتور و نوع مدیریت آن است. هر چقدر سعی می‌کنیم بهتر و منطقی‌تر با رگولاتور تعامل کنیم، وضعیت بد و بدتر می‌شود. اصلاً به کسب‌وکارها که سرمایه و آینده خود را در این مسیر قرار داده‌اند، توجهی نمی‌شود. به نحوی برخورد می‌شود که همه چیز از بین برود و صورت مسئله پاک شود؛ مانند تمام اتفاقاتی که قبلاً برای شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های OTT افتاد. همین اتفاق قرار است بعداً در حوزه هوش مصنوعی هم رخ دهد.

 پیشنهاد شما به رگولاتور چیست؟

 رگولاتور باید رگولاتوری کند. ما می‌دانیم عدم نظارت به اتفاقات بدی منجر می‌شود. رگولاتور باید با کمک مجموعه‌های توانمند توان نظارتش را بیشتر کند. نه اینکه بحرانی را تعریف کند و به واسطه شرایط صورت مسئله را پاک کند. این اتفاقی است که بارها رخ داده و ما هم به آن عادت کرده‌ایم. متأسفانه رگولاتور هیچ‌وقت گفتمان و تعامل منطقی شکل نمی‌دهد که ما هم به آن کمک کنیم. همیشه شرایط به شکلی است که ما باید در مقابلش قرار بگیریم درحالی‌که ما می‌خواهیم با کسی که قرار است بر ما نظارت کند، گفتمان شکل دهیم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *