گزارش متنی از سخنرانی‌های روز دوم رویداد ۹ ژانوایه

دسته‌ها: |

تاریخ انتشار و ویرایش:

در دومین روز رویداد ۹ ژانویه بیش از ۱۷ متخصص حوزه بلاکچین و رمزارز در سالن اصلی رویداد سخنرانی کردند. این سومین دوره از رویداد ۹ ژانویه بود و به مدت دو روز در کتابخانه ملی در شش بخش نمایشگاهی،‌ کارگاه، کنفرانس،‌ جایزه،‌ کاریابی و  شبکه سازی برپا شد. در اولین روز از رویداد ۲۶ فعال حوزه رمزارز و بلاکچین در پنل‌ها سخنرانی کردند. بخش کنفرانس در دومین روز میزبان بیش از ۱۷ سخنران بود. در ادامه خلاصه‌ای از اهم صحبت‌های صاحب نظران حوزه رمزارز و بلاکچین کشور را می‌خوانیم.  


تنظیم‌گری و سندباکس و منابع انسانی


به گفته پریسا حسین‌زاده، مدیر منابع انسانی آبان‌تتر، بنابر نتایج مطالعات (برمبنای توزیع پرسش‌نامه) ۸۰درصد از جامعه آماری این مطالعه معتقد بودند کمتر از ۵۰درصد مدیران شرکت باید زن باشند و این در حالی است که ۸۰درصد از همین افراد مهم‌ترین چالش موفقیت زن‌ها را محدودیت اجتماعی می‌دانستند. حسین‌زاده گفت اگر بخواهد دوباره این مطالعه را انجام دهد حتماً پرسش دیگری نیز به آن اضافه می‌کند: «این محدودیت‌های اجتماعی را خود زنان ایجاد کرده‌اند یا مردان برای زنان؟»

به گفته مسعود ملک، مدیرعامل تبدیل، «اگر ابزارهای نوین را بیاوریم، اما آموزش لازم را ارائه ندهیم شبیه این است که بمبی را در اختیار کاربر قرار داده‌ایم.» او ادامه داد : «وقتی خدمات مبتنی بر ابزارهای مالی را ارائه می‌دهیم، نیروهای پشتیبانی ما باید روی این ابزارها تسلط کافی داشته باشند و اگر کاربر سؤال یا نیازی در این زمینه داشت بتوانند به‌خوبی از عهده پاسخ‌گویی برآیند وگرنه موجب ایجاد نارضایتی خواهد شد.»
ملک همچنین به چالش قانون‌گذاری در زمینه استفاده از ابزارهای نوین پرداخت و گفت: «هر زمان که ابزار جدیدی را به خدمات خود اضافه می‌کنیم این ترس را داریم که ممکن است به‌خاطر آن دچار فیلترینگ شویم.»

عیسی کشاورز، مدیرعامل یوبیتکس معتقد است سبک زندگی رمزنگاری شده درحال رقم‌زدن اتفاق مهمی است: «سبک زندگی رمزنگاری شده» روند شتابان دگرگونی را حتی در جوامع محافظه‌کار ناگزیر دانست. «این سبک زندگی همه شئون، فکر، علایق و ساعت کاری را عوض می‌کند تاحدی که انسان دیگری گویی برای زیستن لازم است.» او می‌گوید: «انسان کریپتویی عموما آوانگارد، ریسک پذیرتر در بستر مبادلات و ارتباطات جهانی است و در حال تبدیل شدن به ابرانسان است؛ در سبک زندگی رمزنگاری‌شده زمان، مکان و زیست جهان ذهنی و عینی انسان‌ها دگرگون شده است.»

طبق گفته علیرضا باقری، مدیر اجرایی اکس‌اونیکس، دو فناوری بلاکچین و هوش مصنوعی، نوآورانه و قدرتمند دنیای ما را دچار چالش‌های زیادی کردند و در عین حال باعث رشد در صنایع جهانی شدند: «تلفیق بلاکچین و هوش مصنوعی به‌صورت خیلی محدود در دنیای واقعی پیاده‌سازی شده است. این ترکیب به ما امکان ارائه تحلیل و پیش‌بینی‌های عمیق بازار در صنایع مختلف را می‌دهد، اما چالش‌های مهمی نیز در پی دارد؛ ازجمله: مسائل قانونی و مسائل هویت و امنیت. با این‌ حال می‌توان گفت که چالش‌های آن قابل حل است و فرصت‌های آن غیرقابل چشم‌پوشی.»

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، نیز عنوان کرد: «برای اینکه اکوسیستم رمزارز و بلاکچین بتواند همراهی بیشتری از سوی جامعه داشته باشد باید کاربری راحتی داشته باشد و افراد بتوانند با امنیت زیاد از طریق یک نام کاربری و گذرواژه وارد آن شده و از خدمات آن استفاده کنند؛ چیزی شبیه به اینستاگرام.» او ادامه داد:‌ «طی یک سال گذشته با آمدن لایه دوم اتریوم، روندی آغاز شده که احتمالاً تا یکی دو سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و با آن هزینه‌های استفاده از اپ‌های غیرمتمرکز کاهش خواهد یافت. اتریوم در حال تبدیل شدن به یک سرویس پرووایدر برای لایه دوم‌هاست.»

احمد تقوایی‌نجیب، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد تصریح کرد که مهم‌ترین محورهای اقدامات ما در کارگروه راه‌اندازی سایت ایران‌نما، تدوین برنامه محوری سندباکس‌های بخشی و تنوع دادن به سندباکس‌ها است. قوایی‌نجیب با یادآوری دریافت مجوز دو سندباکس در سال ۱۳۹۸، از صدور۴ مجوز دیگر اطلاع داد و گفت: «سندباکس بانک مرکزی و سندباکس بازار سرمایه که قبلاً مجوز گرفته بودند، در حال فعالیت‌اند. امسال هم ۴ مجوز در حوزه بیمه، بهداشت، وزارت ارتباطات و حوزه فعالیتی وزارت صمت صادر شد.»

به گفته پوریا صنعتی، رئیس هیئت‌مدیره هیتوبیت، با اینکه رمزارز می‌تواند به کشور در زمینه تحریم‌ها کمک‌ کند، اما رگولاتور در این زمینه کاری انجام نمی‌دهد. قوانین نابسنده و عدم حمایت قانون‌گذار، نامشخص بودن رگولاتور، نبود تجربه مشابه در حوزه مالی و پولی کشور و امنیت (مسئولیت) دارایی کاربر ازجمله چالش‌های اکوسیستم رمزارز کشور است. او ادامه داد: «بسیاری از عناصری که برخی از صرافی‌ها به‌عنوان مؤلفه‌های امنیتی خود معرفی می‌کنند، دیگر در جهان مؤلفه امنیتی به شمار نمی‌آیند و جزو حداقل‌های این حوزه‌اند.»

بنابر صحبت‌های محمدرضا مانی یکتا، مدیر نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، یکی از وظایف بانک مرکزی در کنار توسعه ابزارهای پرداخت، مدیریت فضای اعتباری کشور است. ما با ورود فناوری برای تسهیل عملیات‌های اعتباری مشکلی نداریم و رویکرد بانک مرکزی دلایل اقتصادی دیگری دارد. مثلاً اینکه با توثیق رمزارز اعتبار داده شود، فضای جذابی است، اما این کار، به ریشه‌ها و پایه‌های نظام پولی کشور آسیب می‌رساند. در حوزه ریال دیجیتال اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم به‌زودی امکان استفاده از آن برای عموم جامعه فراهم شود. این اقدام، شروعی است برای اینکه یک بستر پرداخت در اختیار اکوسیستم‌های مختلف قرار گیرد.»

طبق گفته‌های امیرحسین داوودیان، معاون مدیرعامل بانک تجارت، زمانی که صحبت از جدی‌ بودن بازار کریپتو در ایران می‌شود، همه به آمار ۱۵ میلیون نفری اشاره می‌کنند که جمعیت کاربران این حوزه را تشکیل می‌دهند: «۱۵ میلیون کاربر بازار رمزارز ایران یعنی حضور کسانی که از حفظ ارزش پول فیات ناامید شدند و حالا برای سود بیشتر ترید می‌کنند. بنابراین واقعیت این است که ما از این تکنولوژی برای تبدیل ریال به ارز استفاده می‌کنیم؛ نه برای خلق ارزش.» به اعتقاد او، آن چیزی که در اقتصاد ایران غایب است، رابطه مستقیم بین استفاده از بلاکچین و خلق ارزش است.

به گفته احمد نوروزی، دبیر کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون، در دوران تحول دیجیتال قرار داریم؛ به این معنا که در این دوره همچنان کسب‌وکارهای سنتی را داریم که به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در کنار آنها شاهد به وجود آمدن کسب‌وکارهایی هستیم که با اتکا به فناوری، فعالیت‌های قدیمی را نوآورانه انجام می‌دهند. دسته سومی هم وجود دارد که در سطح بالاتری فعالیت دارند و با نوآوری ارزش‌های جدیدی خلق می‌کنند که تا پیش از این وجود نداشته است. او می‌گوید: «با توجه به تفاوت دیدگاه میان کسب‌وکارها و تنظیم‌گر، یک نقطه اصطحکاک بین آنها به وجود می‌آید. بنابراین، لازم است این مسائل را با خلق ادبیاتی مشترک برطرف کنیم.»

علی عبداللهی، استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز عنوان کرد: « در یک دهه اخیر، ایران در شاخص نوآوری رتبه رو به رشدی کسب کرده است؛ در شاخص فارغ‌التحصیلان علوم پایه در بین ۱۶۲ کشور در رتبه سوم است، اما در کنار این رتبه‌های خوب در شاخص تنظیم‌گری تقریباً در جایگاه‌ انتهایی قرار دارد. رتبه ایران در محیط تنظیم‌گری ۱۲۱ و در کیفیت تنظیم‌گری ۱۳۲ است. یعنی در جایگاهی بعد از کشورهایی مانند نیجریه.»
عبداللهی تأکید کرد: «تنظیم‌گری یک کسب‌وکار، با تنظیم‌گری مؤسسه، شرکت یا نهاد تفاوت مبنایی دارد، اما درک این موضوع برای رگولاتور ما سخت است. مسیر راه‌اندازی و فعالیت و رشد یک کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال گام‌به‌گام است و یک مدل تنظیم‌گر راکد و ثابت پاسخ‌گوی آن نیست.»


عبور از مه؛ پرهیز از مسیرهای اشتباه


رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در ارائه‌ای تحت عنوان «چند موضوع، چند دغدغه» عنوان کرد: «تلاش کردیم در این رویداد داشته‌های اکوسیستم رمزارز و بلاکچین کشور را نشان دهیم. میان بازیگران حوزه رمزارز با بخش‌های دیگر اکوسیستم کشور شکافی جدید شکل گرفته بود، از همین رو بزرگ‌ترین اتفاقی که در این رویداد افتاد، گرد هم جمع شدن اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین بود.»

به گفته حامد نورزاد، مدیر استراتژی و برند والکس، صنعت بازاریابی نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان هم بسیار نوپا و جوان است و توسعه آن نیاز به پویایی فراوانی دارد. تعریف نورزاد از بازاریابی مبتنی بر دو بخش است؛ بازاریابی برندسازی و بازاریابی محصول. مدیر استراتژی والکس معتقد است در طراحی یک کمپین موفق باید به هر دو وجه توجه شود، اما در ایران تمرکز اصلی بر بازاریابی محصول است و مفهوم برندسازی اساساً خیلی جا نیفتاده است. در حالی که یک تیم بازاریابی در صورتی موفق خواهد بود که هم برای برندسازی استراتژی داشته باشد و هم برای پرفورمنس.

نرگس مرادآبادی، فعال بازار رمزارز نیز عنوان کرد: «بخشی از بازار رمزارز را تریدرها تشکیل می‌دهند که کمتر به آنها و نیازهایشان توجه شده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات تریدرها در ایران سرعت پایین و اختلالات اینترنت است. کار ترید خودش فشار روانی و استرس زیادی دارد، اما وضعیت اینترنت در ایران باعث می‌شود تریدرها فشار روانی مضاعفی را تحمل کنند.» برای اینکه تریدرها از صرافی‌های داخلی استفاده کنند لازم است این صرافی‌ها چند ویژگی‌ داشته باشند؛ ازجمله: واریز و برداشت با سرعت خوب، رابط کاربری کاربرپسند ساده و حرفه‌ای، پشتیبانی آنلاین ۲۴ساعته و مسلط به این حوزه، تست نت (دمو)، حفظ امنیت اطلاعات هویتی و مالی کاربران، کیفیت سرویس (شامل پایداری، سرعت مناسب و سبک بودن سرویس)، تنوع و عمق کافی بازار و بازارسازی جوانمردانه.»

به گفته حمیدرضا طهماسبی، مدیرعامل شرکت مشاوره تنظیم‌گری پنتا، تتر نه در ایران که در همه دنیا نقشی کلیدی پیدا کرده است. بیش از ۵۰درصد حجم معاملات روزانه رمزارزها مربوط به تتر است.»
به گفته طهماسبی پیش از این سابقه مسدود شدن حساب ایرانی‌ها وجود داشته و در تتر هم احتمالاً چنین اتفاقی رخ خواهد داد. سال ۲۰۲۴ سال شگفتی‌زدگی کاربران ایرانی است.»
طهماسبی در پاسخ به سؤال «تتر بله یا خیر؟» پاسخ یک‌کلمه‌ای خیر داد، اما گفت که این پرسش با توجه به کاربری شخصی برای سطوح مختلف پاسخ‌های متفاوتی دارد. «کسانی که در حال استفاده از تتر هستند بهتر است جایگزینی برای آن در نظر داشته باشند.»

طبق صحبت‌های محمدجواد اسدپور، مدیرعامل نیک‌پرداخت، صرافی‌های بزرگ جهان با سوار شدن روی موج فناوری و ارائه سرویس‌های متنوع به کاربران توانسته‌اند حجم عظیمی از دارایی را جذب کنند. نکته اینجاست که خیلی از اوقات نمی‌توان مستقل از صرافی‌های خارجی عمل کرد.»
او ادامه داد: «حتی اگر دانش تخصصی داشته باشید و مستقیم به خود بلاکچین وصل شوید، امکان انجام فعالیت‌هایی مانند ترید را نخواهید داشت. بنابراین، صرافی‌های ایران این مسئولیت را دارند که چالش‌های این حوزه را طوری مدیریت کنند که کاربران آسیب نبینند.»

افشین آشوری، فعال اقتصاد رمزارز، در ارائه خود گفت: «صنعت استخراج در راستای طرح‌های توسعه خود قرار بود با احداث نیروگاه‌های خودتأمین برق با بازدهی بالا گرهی از مشکلات انرژی در ایران را بگشاید، اما با قانون و آیین‌نامه بد در بخش‌ تعرفه که قیمت گاز را ۳۰۰درصد گران‌تر از قیمت جهانی برای صنعت استخراج رمزارز در نظر گرفته بود، با شکست مواجه شد.» او ادامه داد: «نه‌تنها این تعرفه باورنکردنی و ماورایی مشکلی را حل نکرد، بلکه هزینه صنعت قانونی را به‌حدی افزایش داد که خیلی‌ از افراد که مجوز داشتند و سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام داده بودند تعطیل شدند یا مهاجرت کردند. درنهایت، افزایش نجومی تعرفه‌ باعث زیرزمینی شدن این صنعت پرتابل شد و مصرف ۲۵۰۰ مگاواتی بدون کنترل را به شبکه تحمیل کرد.»


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *